Thursday, August 28, 2008

Rakyat Mudah Lupa.....

Tanggal 28 OGOS 2008......Hari ini merupakan tarikh yang mungkin dianggap keramat oleh DSAI yang mana perjuangannya selama ini telah terbalas dengan kemenangannya di Permatang Pauh setelah isteri solehah beliau memberi jalan untuk melepaskan jawatan bagi memberi peluang suami tercintanya mengambil alih tempat beliau yang umum ketahui memang kubu kuat PKR. Hari ini DSAI akan mengangkat sumpah sebagai Ahli Parlimen.
Pastinya saat inilah yang ditunggu-tunggu oleh DSAI setelah sekian lama dirinya dipinggirkan 'dunia' politik negara. Janji-janji yang dibuat janganlah hanya ungkapan manis bibir saja. Banyak kerja yang perlu dilaksanakan dan fokusnya membangunkan Permatang Pauh. Undian telah pun memihak kepada DSAI dan nak tak nak inilah yang rakyat Permatang Pauh mahukan. Kita sebagai rakyat akur dan terima sajalah keputusan yang telah dibuat.
Ramai orang kata rakyat sekarang semakin bijak menilai mana yang baik mana yang buruk. Tapi boleh putri katakan rakyat bukan makin pandai tapi makin tak ada hala tuju. Rakyat mudah lupa. Lupa dengan apa yang telah kerajaan buat setelah 51 tahun merdeka. Tak ada sikit pun ke ucapan tahniah buat kerajaan yang ada sekarang . Yang kedengaran hanyalah cemuhan, kritikan...macam-macam lagi. Yela. dah selesa dengan keadaan sekarang. Tapi fikirkah mereka apa akan jadi pada masa akan datang?????????
Nilai moral dan etika pun semakin di ketepikan. Buktinya dalam kes Anwar. Adakah nilai moral begini yang di sanjung rakyat sekarang. Bijakkah rakyat sekarang????.
Kadang-kadang putri terfikir. Apa sebenarnya yang rakyat mahukan???? Tak cukup kah lagi apa yang telah kerajaan berikan. Rakyat semakin manja adalah. Tak tahu nak bedikari. Sebelum ni ada subsidi . Bila distruktur selula subsidi dah semua melatah. Yang mereka tahu salahkan kerajaan atas itu dan ini. Sepatutnya sama-sama take part dalam membina negara ni. Apa yang salah ditegur. Bukannya kerajaan kita ni kuku besi yang nakkan arahannya saja dipatuhi tanpa mengira pendapat rakyat.
Contohnya dalam isu minyak, ada yang kata "dah menang pilihanraya janji tak nak naikkan harga minyak, tapi minyak naik pulak. Tiba-tiba masa ada pilihanraya kecil yang babitkan DSAI harga minyak pulak turun...." Pikirla rakyat oiii . Harga minyak kita ni ditentukan oleh harga minyak dunia. Jadi bila kerajaan fikirkan masanya adalah seswai untuk turunkan harga maka turunlah harganya...
Politik negara sekarang boleh diumpakan macam realiti show. Ala-ala akademi fantasia la. Ini lah yang terjadi di Permatang Pauh.Undian untuk pemilihan adalah atas dasar undi kasihan. Kasihan melihat calon tu difitnah kononnya. Jadi mereka pun bekoyan-koyanlah mengundi calon yang mereka kesiankan tu. Dengan harapan orang yang mereka undi tu akan membalas balik budi baik pengundi ni dengan mengotakan janji itu ini yang dikatakan. Sedangkan boleh dikatakan kemenangan calon mereka itu adalah pencapaian peribadi yang amatlah didamkan calon pilihan mereka tu.
Jadi fikirlah. Rakyat sekarang makin bijak atau makin .......... malaslah putri nak tulis. Anda kan bijak. fikirlah sendiri....

No comments: