Tuesday, August 19, 2008

Gus Dur bekas pemimpin yang tidak dapat sokongan

Petikan dari Utusan

JASIN 19 Ogos - Kenyataan bekas Presiden Indonesia, Abdurrahman Wahid atau Gus Dur membela Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pandangan peribadi seorang pemimpin yang tidak mendapat sokongan di negaranya sendiri, kata Menteri Luar, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

“Pandangan itu semata-mata penglahiran peribadi seorang bekas presiden Indonesia yang kita di Malaysia sudah maklum tentang pendirian dan reputasi beliau,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis “Bicara Perpaduan Melayu” anjuran UMNO Bahagian Jasin di sini malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Gus Dur di Kuala Lumpur semalam yang mempertikaikan sumpah al-Quran yang dibuat bekas pembantu Anwar, Mohd Saiful Bukhari Azlan berhubung dakwaan beliau (Saiful) diliwat oleh Anwar.

“Kita juga melihat kenyataan Gus Dur itu dalam konteks (yang) sama oleh pemimpin dan bekas pemimpin Amerika Syarikat yang memperdaya Anwar dalam percaturan politik antarabangsa,” kata Rais.

Terdahulu, dalam ucapannya Rais berkata struktur dalam Umno perlu berubah ke arah lebih demokratik dan membina kepada parti. - Bernama

No comments: