Monday, August 18, 2008

Pas mula curiga, sangsi PKR

Pas kini mula curiga dan sangsi dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) sehinggakan ada cakap-cakap adalah lebih baik Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi sendiri menjadi Perdana Menteri.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ini menunjukkan belum ada jaminan bahawa Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri seperti yang diuar-uarkannya sebelum ini.

"Pas telah mula sangsi dengan PKR. Jika dilihat di Permatang Pauh, mana ada bilik gerakan Pas.

"Malah dalam muktamar Pas, ada bunyi-bunyi (Abdul) Hadi lebih baik jadi Perdana Menteri, jadi belum ada jaminan Anwar akan jadi Perdana Menteri.

"Kalau 30 Ahli Parlimen BN lompat, baru Anwar jadi Perdana Menteri, itu pun kalau Pas setuju," kata Najib ketika berucap pada majlis mesra rakyat di bilik gerakan Barisan Nasional (BN) di Permatang Janggus di sini hari ini.

Pada sidang akhbar kemudian, Najib berkata, BN tidak mengeksploitasi kes liwat melibatkan Anwar dan bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan kerana ia adalah perkara peribadi di antara kedua-duanya.

"Tindakan (Mohd) Saiful bersumpah itu akan menimbulkan perdebatan terutama di kalangan ahli BN dan parti politik lain.

"Ia bergantung kepada parti politik mana yang disokong," katanya.

Sementara itu, malam ini, mengulas mengenai sumpah yang dilakukan oleh Mohd. Saiful, Timbalan Perdana Menteri berkata, semua pihak patut menghormatinya kerana langkah yang diambil itu adalah bertujuan untuk membela dirinya.

"Proses angkat sumpah itu ditentukan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan dilakukan selepas solat Asar, di sebelah mimbar sambil menjunjung al-Quran.

"Jadi siapa kata proses itu tidak betul? Sebenarnya ada orang yang menggelabah dan terdesak sehingga masuk ke kedutaan asing," katanya.

Petikan dari Utusan

No comments: