Tuesday, April 15, 2008

BILA BABI DIPOLITIKKAN

BILA BABI DIPOLITIKKAN

Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang dia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Terjemahan Al-Quran Surah:6.Al-An'am Ayat 145).

Umum tahu Selangor bakal menjadi negeri penternak babi moden atau Projek Modern Pig Farming malahan ada yang kurang ajar sanngup melabelkan Selangor sebagai Selangor Darul Khinzir. Tidakkah ianya kurang ajar?Mengapa khinzir yang mahu di ternak? Tidak ada kah haiwan lain yang lebih banyak manfaatnya yang ingin diternak. Mengapa haiwan yang diharamkan dalam Islam ini yang dipilih? Pembangkang (PAS) khususnya )yang selama ini berjuang untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara Islam yang dulunya pernah mengeluarkan kata-kata “Badawi di Arab membela Unta , Badawi di Malaysia membela babi kini nampaknya telah berpaling arah dan membiarkan sahaja perkara ini dan nampaknya sangat bersetuju dengan alasan Isu babi seakan telah dipolitikkan oleh segelintir pihak yang nampaknya seakan-akan mahu melagakan kaum Cina dan Melayu.

“Terima Kasih sangat-sangat kerajaan negeri kerana menghadiahkan projek menternak babi moden kepada kami, memang ini yang kami mahukan “. Mungkin ini kata-kata rakyat Selangor yang memilih pembangkang pada pilihanraya ke 12 ). Sendiri pilih sendiri tanggunglah. Putri fakir perubahan inilah yang mereka mahukan daripada pimpinan baru .

Walaupun jika dilihat isu babi ini tidaklah besar mana pun namun ia membabitkan sensitiviti kaum. 2 kaum utama yang terlibat terang-terangan adalah kaum Cina dan Melayu. Kawasan yang telah dipersetujui menjadi kawasan penternakan babi moden ini majoritinya adalah kawasan yang penduduk Melayunya ramai. Mengapa tidak dipilih kawasan yang terpencil seperti di Sabah atau Sarawak yang umum ketahui amat sesuai dijadikan pusat penternakan babi moden ini.

Memang mudah bercakap tetapi adakah pelaksanaanya ini akan berjalan lancar seperti yang diharapkan. Bagaimana dengan pengangkutan khinzir ketempat jualan. Adakah akan diadakan secara tertutup ataupun terbuka.? Bukankah ianya menyusahkan pengguna lain yang bermotosikal dan pejalan kaki???. Alamatnya makin banyaklah lori-lori pengangkut babi ni di jalan –jalan di Selangor.

Memang putri akui setiap kaum mempunyai hak mereka tersendiri namun projek ini perlu difikirkan kerelevanannya. Tambahan pula bukan tidak ada inisiatif lain berkenaan isu babi ini? .Bukannya Negara kekurangan bekalan daging babi pun. Kan????Boleh saja kalau kita import sahaja daging babi dari Negara luar. Dan bukannya babi makanan ruji rakyat Malaysia pun.

Maka marilah kita bertoleransi. Jika perkara yang menyebabkan sensitiviti masyarakat , putri fikir kalau boleh elakkan.Fikir-fikirkanlah wahai rakyat Malaysia . Inikah kerajaan baru yang kita mahukan????





No comments: