Monday, June 15, 2009

Kualiti udara kian pulih

Utusan online

KUAlA LUMPUR 14 Jun - Kualiti udara di sekitar Lembah Klang yang merosot sejak beberapa hari lalu terus mencatatkan pemulihan hari ini apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) menunjukkan kawasan tersebut berada pada tahap sederhana dan bukan lagi pada tahap tidak sihat.
Jabatan Alam Sekitar (JAS) dalam kenyataannya di sini hari ini berkata, kualiti udara beransur pulih berikutan hujan sejak tiga hari sebelum ini.
Menurut kenyataan itu, Lembah Klang mencatatkan bacaan IPU sederhana iaitu 73 berbanding sebelum ini pada tahap tidak sihat iaitu 101 hingga 200.
''Bacaan IPU bagi Petaling Jaya, Cheras dan Shah Alam masing-masing pada 60, 65 dan 62 pagi ini.
''Daripada 48 kawasan yang dipantau, hari ini 27 kawasan mencatatkan bacaan IPU yang baik termasuk di Kangar, Universiti Sains Malaysia di Pulau Pinang dan Tawau, Sabah iaitu masing-masing 22, 20 dan 24,'' kata kenyataan itu.
Tambah JAS, pihaknya akan terus meningkatkan aktiviti rondaan udara dan darat bagi tujuan pemantauan, mengesan awal dan mencegah aktiviti pembakaran terbuka.
Dalam pada itu, orang ramai dinasihatkan supaya tidak melakukan pembakaran terbuka agar dapat mengurangkan pelepasan asap.
.........................................................................................................................................................................
Putrimalaysia: Alhamdulillah....

No comments: