Friday, May 22, 2009

Amaran terhadap Hindraf

KUALA LUMPUR 21 Mei – Pertubuhan haram Hindraf diberi amaran supaya tidak membuat tuntutan ekstrem atau masyarakat India di negara ini terpaksa menanggung kerugian.

Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, tuntutan tidak munasabah yang menggunakan pendekatan ekstrem sehingga mengancam keselamatan negara hanya akan menyebabkan masyarakat India yang menyokong Hindraf dibenci selain terpaksa berdepan dengan tindakan undang-undang.

‘‘Saya mengingatkan pertubuhan haram seperti Hindraf jangan melampau dan ekstrem menuntut hak atas dasar demokrasi kononnya bagi memperjuangkan kaum India.

‘‘Kesan tindak-tanduk Hindraf itu akan menyebabkan masyarakat India lain akan dibenci sehingga boleh menimbulkan pergaduhan yang akhirnya merugikan kaum itu sendiri,’’ katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya pendirian UMNO selaku parti tunjang dalam kerajaan berhubung ancaman Hindraf yang semakin lantang selepas pemimpinnya, P. Uthayakumar dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Sebelum ini, sebuah portal berita melaporkan Hindraf merancang mengadakan protes jalanan sekiranya arahan terhadap Uthayakumar untuk bertemu dengan Lembaga Penasihat ISA tidak ditarik balik.

Kata dua itu dikeluarkan oleh Pengerusi Hindraf, P. Waythamoorthy yang juga adik kepada Uthayakumar.

Menurut Ahmad, kerajaan tidak perlu melayan tuntutan Hindraf, sebaliknya, tindakan tegas perlu segera diambil agar kumpulan pelampau seperti itu dapat dihapuskan seperti tindakan yang pernah diambil terhadap kumpulan ektremis lain sebelum ini.

Katanya, jika kerajaan melayan tuntutan Hindraf ia hanya akan menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan masyarakat negara ini.

‘‘Kita tidak mahu sebarang pertubuhan haram yang kononnya mewakili kaum minoriti di negara ini bersuara terlalu nyaring sehingga menimbulkan keresahan kaum majoriti,’’ tegasnya

No comments: