Thursday, October 23, 2008

KERANA MULUT, MP BUKIT GELUGOR KARPAL SINGH DIGANTUNG DUA HARI

Oleh : Pemikir

MP Wangsa Maju (PKR) dalam persidangan Dewan 23 Okt, telah menyentuh mengenai rasional mengadakan majlis menyambut hari raya oleh kerajaan. Beliau sepatutnya faham bahawa program hari raya yang telah di adakan bertahun-tahun bertujuan untuk mengukuhkan perpaduan rakyat seluruh Malaysia. Beliau menuduh bahawa program ini sebagai rasuah dalam Dewan sungguh tidak masuk akal. Mp Wangsa Maju perlu menyokong segala usaha untuk mengukuhkan keharmonian rakyat.
MP yang juga Menteri jabatan Perdana Menteri menolak tuduhan karut MP Wangsa Maju. Dewan juga mendengar celahan oleh MP Padang Serai di mana Menteri hanya dengar suara tetapi tidak kelihatan MP tersebut.
Dewan menjadi gamat apabila pembangkang mengalihkan perbahasan apabila MP Gelugor, Karpal Singh meminta Menteri menarik balik perkataan yang kononnya menyentuh status OKU. Karpal Singh menggunakan perkataan kasar seperti kurang ajar dan Speaker tidak serius sehingga Tan Sri Speaker memutus untuk menggantungkan kehadiran Karpal Singh dalam Dewan selama dua hari. MP Permatang Pauh (PKR) merayu agar Tan Sri Speaker menarik balik perintah itu. Speaker berpendapat bahawa pembangkang supaya beradab, jangan biadap dan juga minta maaf . Speaker menyebut bahawa MP Ipoh Timur selalu melanggar peraturan Dewan.
Speaker tidak berganjak dengan keputusannya bahawa MP Bukit Gelugor di bawa keluar Dewan untuk membolehkan perbahasan dimulakan

No comments: