Thursday, November 27, 2008

PPSMI bukan meminggirkan Bahasa Malaysia

PPSMI. Mungkin ada antara kita yang tidak biasa mendengarnya malahan ada yang tahu tapi tidak tahu maksudnya dan kalau ditanyakan kepada masyarakat desa mungkin mereka tidak pernah langsung tahu mengenainya. Namun, jika ditanyakan kepada guru-guru alah putri apa itu PPSMI putri yakin semua pasti tahu.

Putri pun mulanya tak faham apa iti PPSMI tapi setelah mendengar perbahasan yang dibahaskan oleh MP Gombak berkaitannya barula putri tergerak nak cari apa itu PPSMI. PPSMI ialah penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar bagi subjek Matematik dan Sains di sekolah. Jika ditanya sejauh mana keberkesanannya memang putri tak ada figura mengenainya.

Dasar ini telah diperkenalkan pada Julai 2002 dan dilaksanakan pada tahun 2003. Macam-macam anggapan yang diberikan kepada kerajaan selepas sahaja perlaksanaannya. Ada yang menyokong malahan ada juga yang membangkang dan ada juga yang tidak mahu ambil tahu langsung mengenai perkara ini.

Sebenarnya ia adalah salah satu usaha murni pihak kerajaan untuk menambahbaik lagi sistem pendidikan dengan membantu menambahkan lagi pengetahuan pelajar-pelajar serta mengalakkan penggunaan bahasa Inggeris tanpa meminggirkan Bahasa Kebangsaan kita iaitu Bahasa Malaysia.

MP Gombak (PKR) dalam perbahasannya mengatakan UMNO lah yang mengkhianati bahasa sendiri kerana membiarkan sahaja pekara ini berlaku. Jelas nampaknya sengaja mempolitikkan perkara ini.

Putri sebenarnya amat bersetuju dengan pelaksanaan PPSMI ini kerana kerajaan tidak akan membuat sesuatu dasar itu sewenang-wenangnya tanpa memikirkan baik buruknya. Jika dilihat apakah lagi cara yang boleh dilakukan untuk memantapkan bahasa Inggeris pelajar-pelajar di Malaysia? maka ini adalah salah satu caranya. Bila sedari sekolah rendah lagi mereka terdedah dengan penggunaan bahasa inggeris dalam mata pelajaran sains dan matematik maka mereka tidak akan ada masalah untuk menguasainya bila mereka menuju ke alam pekerjaan kelak yang semakin lama semakin mencabar.

Namun perlu dipastikan bahawa perlaksanaannya tidak akan memberi kesan kepada penggunaan Bahasa Malaysia. Penilaiaan perlulah dilakukan bagi melihat sejauh mana keberkesanan pelaksanaannya selain cadangan-cadangan perlu diutarakan bagi memantapkan lagi dasar ini dan penambahbaikan juga amat perlu bagi memacu kemajuan serta memantapkan dasar PPSMI tanpa meminggirkan Bahasa Malaysia.
Oleh: PutriMalaysia

No comments: